Werkwijze

Eind 2000 ontstond het plan om deze leeromgeving vorm te gaan geven. De keus hiervoor werd ingegeven door het feit dat wij binnen de rijdende school het afstandsleren meer vorm konden gaan geven door de aansluiting op Kennisnet. Tijdens onze zoektocht naar een goede leeromgeving voor het primair onderwijs kwamen wij tot de conclusie dat er geen digitale leeromgevingen te vinden waren die op onze situatie aangepast konden worden. Vandaar de keus voor het zelf ontwikkelen van deze leeromgeving. .

Vanaf maart 2003 is de digitale leeromgeving school@home in gebruik bij Stichting Rijdende School. In de vier seizoenen die we nu met het systeem gewerkt hebben, zijn er veel verfijningen aangebracht en is er veel ervaring opgedaan in het geven van afstandsonderwijs

Deze digitale leeromgeving is helemaal aangepast aan de wensen van de gebruikers. Op dit moment is er voorzien in het aanbieden van leerpakketten via het principe dat de rijdende school gebruikt voor het individuele onderwijs in de mobiele scholen. D.w.z. dat een leerling zijn dagprogramma aangeboden krijgt en dat met behulp van zijn eigen boeken kan gaan maken. Onderdelen van dit werk stuurt hij op en dit zal de leerkracht dan beoordelen, waarna hij respons kan geven op dit werk.

 

Naast dit onderdeel is er ook een mogelijkheid om snel digitale lessen met invulformulieren te maken en is het mogelijk webzoektochten, projecten en werkstukken te maken. Projecten zijn complete lessen die bestaan uit een deel uitleg, digitale toetsbladen en in sommige gevallen een webzoektocht.

Vanaf maart 2007 is het mogelijk om gebruik te maken van de videomodule die opgenomen is in school@home. Met behulp van deze videomodule is het mogelijk om leerlingen op afstand te zien en ze uitleg te geven terwijl ze mee kunnen kijken. Er kunnen meerdere leerlingen tegelijk in de videoruimte aanwezig zijn.